JAK SE EFEKTIVNĚ UČIT? II. aneb JAK SE UČÍM JÁ?


Vítejte u pokračování článku o učení! 
📚

Kdo nečetl první část, může tak napravit kliknutím ZDE, najdete tam popsaný důležitý věci, který je dobrý na začátek vědět - jak se nám informace dostávají do hlavy a jak z ní mizí. 🤯 Dneska se zaměříme na konkrétnější věci - mám pro vás 5 tipů, který mi u učení nejvíc pomáhaj a díky kterejm mě učení začalo dokonce bavit. 🥰


1. ŠETŘÍM SVOJI ENERGII

Na gymplu jsem trávila podstatnou část mýho "studijního" času přepisováním sešitů a děláním hezkejch nadpisů, podtrháváním, dopisováním, kreslením obrázků a tak podobně. Tím, že jsem dost pečlivej člověk, jsem nad tím trávila fakt hodiny. No a pak jsem se divila, jaktože danou látku ještě neumim - vždyť jsem do toho sešitu koukala celej den! Existuje učení aktivní a pasivní. U pasivního sedíte a čtete nebo posloucháte, u aktivního vnímáte a váš mozek pracuje. Pokud se chceme něco doopravdy naučit, je třeba přepnout z pasivního do aktivního módu a soustředit svoji energii tam, kde je to důležitý.

Jak aplikovat v praxi?
💡 Nedělat si "hnusný" poznámky, který pak budete přepisovat na "hezký" → rovnou pište věci finálně. Občas je to těžký pro perfekcionistický srdíčka překousnout, ale pocit úlevy, když víte, že nemusíte nic přepisovat (obzvlášť, když nestíháte) = k nezaplacení :)
Je dělání hezkejch nadpisů terapeutická a uklidňující činnost? Je. Je to efektivní způsob učení? Není. = Hezký nadpisy dělám místo flákání, ne v době učení.
💡 Mít jednoduchou "legendu" poznámek → u mě jsou modře zvýrazněný pojmy, který bych měla znát, růžově jsou definice, který musím umět přesně, podtržený je to, co je klíčový k porozumění, důležitý nadpisy jsou verzálkama (TAKHLE) - můžete mít barviček kolik chcete, ale doporučuju mozek naučit na určitej styl - třeba jako s tím podtrháváním - když mám něco podtržený, znamená to pro mě, že bez toho slova by ta věta neměla daný smysl/že je to klíčová věc k vysvětlení. Mozek si to bude fixovat a později pro vás bude jednodušší se ve svých poznámkách vyznat rychleji.
💡 Když si píšu vlastní poznámky, využívám zkratky (E = energie, elektronové = e-, teplota tání = tt, roztok = ⊙, buňka = bka, ...), šetří to čas i energii.
💡 Naučit se přijímat i jiný materiály od vyučujících, spolužáků, různý výpisky a prezentace. Pokud chcete mít všechno vědění v poličce, kupte si radši knížku, než abyste přepisovali všechny prezentace a výpisky od jinejch lidí. Využívejte poznámky jako něco, co vám látku pomůže pochopit, ne jako něco, co budete mít vystavený v obýváku.


2. ZAPOJUJU CO NEJVÍC SMYSLŮ

Člověk je vizuální tvor. Spoustu věcí vnímáme očima. Taky jsme ve skrytu duše pořád malý děti (i když si to spousta lidí bojí přiznat). Co na nás teda platí? Je to jednoduchý. Když před vás dám bichli bez obrázků a kreslený video s úplně stejným obsahem jako ta bichle, po čem sáhnete? Po videu. Někteří by možná sáhli po bichli, protože maj rádi mučeníčko, ale zkouškový buší na dveře a není čas si hrát na hrdiny. Video více zaujme, je barevný, většinou srozumitelný a využívaj tam různý přirovnání.

Jak aplikovat v praxi?
💡 Používat mnemotechnický pomůcky (Scandující titáni v chromárně montovali felicii co Nikola cucala znovu. = prvky 4. periody lusknutim prstu :), ideálně si vymýšlet vlastní a pamatujte, že čím větší prasárna, tím lepší!)
💡 Hry, hry, hry - slepá periodická tabulka na mobilu, kartičky, pexesa pojmů, online třeba Quizlet. Všechno, kde se můžete něco naučit hravou formou, je jenom plus.
💡 Youtube/videa - za mě můžu doporučit: CrashCourse (miluju biologii a chemii, Hank je vtipnej, ale mají i dějepis a jiný předměty), pak jsem od vás dostala tip na Ninja Nerd (Krebsův cyklus už snad nikdy nezapomenu, tak je to dobrý!), potom taky streamy Oli aka Olinium nebo třeba Dejepis inak. Pokud máte ještě jiný oblíbený, podělte se v komentářích :)
💡 Mazací tabulka - pamatujete si tabulku s fixem a ubrouskem, na kterou jste malovali ve třetí třídě na základce? Je to můj must have i na vysoký, kde jsem ji po pár desítkách let zase vytáhla a zachránila mě (i moje spolužáky) už nesčetněkrát! Když potřebuju opakovat rovnice, pojmy, kreslit si nákresy nebo Krebsův cyklus :)) vim, že tabulka je perfektní & neplýtvám papírem, rychle opravim chyby nebo přehodim šipky!
💡 Challengněte se - "Zvládnu se naučit 8 stran za 45 minut? Nezvládnu? Když to budu umět rychlejc než Tereza, co sedí vedle mě, zaplatí mi kafe v bufetu!" Nechci vás tu nabádat k hazardu nebo podobnejm věcem, ale občas se věci učí líp, když je vidíte jako soutěž než jako nutný zlo.


3. OTÁZKY JSOU KLÍČEM K ÚSPĚCHU

Představte si, že jste učitel a že plyšák vedle je nezbednej žák, kterýho zkoušíte. Ptejte se ho na otázky a kárejte ho, když nebude vědět. (Aneb "Jaktože nevíš, Pepíčku, že má mitochondrie dvě membrány?! To jsme se přece učili minulej tejden!") Co na mě taky zabírá je učit se "obráceně" - než abych si četla kapitolu a potom podtrhávala důležitý slova a vypisovala pojmy, nejdřív si vypíšu z knížky pojmy, který na daný straně jsou a potom k nim hledám vysvětlení, klidně třeba na internetu nebo v sešitě. Zkuste si představit, jaký otázky vám může dát učitel do testu. Nedělám si výpisky pomocí odrážek, ale vždycky stylem otázky. Když si dokážu takhle odpovědět na všechny vypsaný otázky, vim, že danou látku umim.

Jak aplikovat v praxi?
💡 Hned po tom, co poprvý otevřete vaše poznámky si je proleťte očima a vypište pod sebe na A4 aspoň 20 slov/pojmů, který neznáte. Potom se k nim snažte v učebnici najít řešení/vysvětlení.
💡 Učte se "opačně" - většina lidí si nejdřív přečte odstavec a má hotovo. Někteří si přečtou odstavec a položí otázku, o čem to bylo. Ti, co maj pod čepicí, si kladou otázky a hledají na ně odpovědi.
Po přečtení věty "V živočišných buňkách tvoří asi 50 % hmotnosti plazmatických membrán membránové proteiny." si zkuste představit, jaké otázky by se mohly objevit v testu
1) "V jakých buňkách tvoří 50% hmotnosti PL.M. membránové proteiny?"
2) "Membránové proteiny tvoří v živočišných bkách ____ PL.M.
        a) 15
        b) 50
        c) 26
        d) ani jedna možnost není správná"
3) "Co tvoří v živočišných buňkách 50 % PL.M.?"
Dokážete si odpovědět na všechny otázky, aniž byste se podívali zpátky na předcházející větu/do učebnice? Pokud ano, gratuluju, máte otevřenej novej level = můžete se přesunout k další otázce. Pokud ne, ještě látku neumíte.

Učit se látku ptaním sama sebe na otázky je můj objev desetiletí. Ono se totiž občas může zdát, že už to sakra musíte umět, když to čtete počtvrtý, ale někdy tomu tak neni. Zároveň je tohle skvělá metoda na to se ujistit, jestli to umíte tak nějak povrchově "no bylo tam nějakejch 50 % něčeho v membránách" nebo do hloubky i s detaily "byly to plazmatické membrány, membrány vakuol nebo mitochondriální membrány?"


4. PARŤÁK K NEZAPLACENÍ 

Vím, že to někdy nejde, nicméně pokud je to ve vašich silách, najděte si nějakýho parťáka. Učte se spolu, vysvětlujte si pojmy. Každej se naučte půlku stránky a pak si to navzájem vysvětlete. Ptejte se na otázky, nuťte toho druhýho nad učivem přemýšlet.

Jak aplikovat v praxi?
💡 Domluvte se se spolužáky, že ve středu ve 2 půjdete do studovny počítat příklady, jestli se nechce někdo přidat.
💡 Zapište si stejný termíny zkoušek aspoň s jedním kamarádem, abyste si mohli před zkouškou poradit, dovysvětlit látku a podpořit se.
💡 A jestli kamarády mezi spolužákama nemáte, nezoufejte. Prostě někoho oslovte. Občas se totiž zdá, že všichni ostatní si svou skupinku našli, ale nemusí tomu být tak. Mně se to asi dva týdny zpátky stalo. Myslela jsem si, že spolužačka v nějaký "study group" dávno je a pak se mi svěřila, že se cítí na oboru sama, že nemá nikoho k sobě. Od tý doby na ni myslim a snažím se ji podpořit a učit se s ní.
💡 Když nemáte kolem sebe nikoho "vhodnýho" a rádi se učíte s někym, zkuste si na youtube najít videa "study with me", je tam spoustu videí. Nebo se můžete připojit přes různý aplikace nebo Zoom do online studijních skupinek.


5. NEPODCEŇUJU SÍLU CUKRU A POHYBU

Asi měsíc před maturitou se spolužačka rozhodla zahájit ketodietu (=snížený obsah sacharidů), aby potom u maturity byla kočka, žejo. Asi za dva dny nám brečela na rameni, že sedí u jedný stránky 4 hodiny a nemůže si nic zapamatovat. Po týdnu se na to vykašlala, koupila si ovoce s čokoládou a všechno najednou do hlavy šlo. Mozek jede na cukru, neodpírejte mu jej. Taky nezapomínejte na pohyb - 15minutové přestávky mezi učením ideálně vyplňte chůzí, během, pomazlením se se svým pejskem, čímkoliv. Scrollování na instagramu mozek akorát zahltí.

Jak aplikovat v praxi?
💡  Nezakazujte si sladký nebo ovoce, obzvlášť během učení.
💡 Dělejte si pořádný pauzy = jdu se na 15 minut projít, zacvičit si, protáhnout se... hejbněte zadkem :) scrollování instagramu a přepínání reels hudby po 2 sekundách vám mozek akorát přehřeje a nedopřeje mu potřebnej odpočinek.
💡 Nenakládejte si na sebe víc, než zvládnete časově/energií - zkuste si naplánovat i pauzy, volný dny nebo večery s filmem. Nezapomínejte na to, že je lepší se pár hodin učit a potom kouknout na film než dělat obojí zaráz a nemít nic ani z jednoho.
💡 V den zkoušky (ideálně i den po) si naplánujte volno od jakýkoholiv jinýho učení, opakování nebo přepisování. Budete si pak hodně vděční :)

A to by bylo ode mě pro dnešek všechno! Doufám, že se vám článek líbil a že jste se dozvěděli něco novýho, co vám pomůže ve studiu.

Máte ještě nějaký jiný tipy, který vám při učení pomáhaj? Podělte se s nimi v komentářích buď tady nebo na instagramu.

Všem vám přeji hodně štěstí u zkoušek & dobrý otázky! 🍀🍀🍀 To zvládneme :)

Komentáře