JAK SI ZORGANIZOVAT ŠKOLNÍ POVINNOSTI NA ZAČÁTKU SEMESTRU? [VŠ/VYSOKÁ ŠKOLA/UNIVERZITA]



Alternativní název tohohle článku by mohl bejt: "Jak se vyhnout bordelu a jak se z toho na začátku semestru nezbláznit!"

Představte si situaci: Nedávno jste odmaturovali. Jediný, co na začátku školního roku znáte, je papír s rozvrhem, kterej vám dá třídní učitelka 1.9. do ruky. V pár předmětech budou pololetní písemky, ale jinak žádný vzrůšo. Právě jste ale nastoupili na výšku, kde neni žádnej třídní učitel, a tak si musíte všechno zapamatovat sami. Aha, takže pani doktorka komunikuje jen přes teamsy? V tomhle předmětu máme mít dvě seminárky? Jo aha, tohle cvičení bude jen jednou za 14 dní. Cože, přečíst 50 knížek?! A jaký musí bejt? A co mám dělat, když budu nemocnej a nebudu moct přijít? TAHLE PŘEDNÁŠKA TRVÁ 3 HODINY?

V lepším případě si se sebou první týden výuky vezmete něco na psaní (nebo notebook) a máte všechno v nějakým zápisníku, wordu nebo na iPadu. V tom horším případě máte zaspamovanej fb chat sami se sebou (netvrďte mi, že to neděláte) nebo jste něco málo pochytili do poznámek v mobilu. Dá se s tim žít? Dá. Dá se žít i nějak jinak, lépe? Samozřejmě, že ano. 😀

Jak? Na to se právě jdeme podívat!

Seznamte se, moje organizační trio:
Google kalendář. Notion. Google sheets.

K čemu mi slouží a jak je používám? Začneme pěkně od konce:

Google sheets
Věděli jste, že v excelu nemusíte jenom počítat výplaty a dělat grafy měření v labu?
Google sheets neboli vylepšenej online excel už používám nějakej ten pátek (konkrétně asi 260 pátků). Stačí mít gmail účet. Mám už od prváku jeden dokument, ve kterým mám všechny věci týkající se školy, druhou půlku pak tvoří věci osobní (různý seznamy a listy).
Školní část používám už od prváku a každej semestr jsou pro mě nejdůležitější 2 záložky: rozvrh a informace k předmětům/požadavky ke splnění předmětů (čili seznam prací a seminárek). Každej semestr si pak nakopíruju a pročistím daný záložky. Vypadá to teda nějak takhle:


Na tenhle semestr už mám nachystanej rozvrh podle STAGu a taky záložku s infem, kterou jsem nedávno sdílela na mym instagramu.

Protože se mě pár z vás ptalo, jak to asi vypadá a jestli bych jim nemohla poslat screen, rozhodla jsem se vám vytvořit celou šablonu podle toho mýho dokumentu!

Co v šabloně najdete?



Kde šablonu najdete? TADY. Stačí jen udělat svoji kopii na svůj disk, kde můžete upravovat. :)

Pozn.: V šabloně pro vás mám informace k předmětům a požadavky ke splnění předmětů rozdělený do dvou záložek. U nás na oboru moc požadavků (kromě pravidelnýho učení se 😀) nemáme, seminárky jsou spíš výjimky (takže používám jen jednu záložku). Nicméně vim, že vy, kdo máte spíše humanitně zaměřený obory, máte seminárek nebo povinný četby hodně, tudíž by se vám mohlo hodit víc místa. Klidně si to ale můžete zmáčknout do jedný, jako to mám já. :)

Pozn. 2: Google sheets mají i možnost editování offline, což by se mohlo hodit první týden školy, kdy se třeba ještě neumíte připojit na školní wifi a nemáte data. Stačí kliknout na tlačítko "soubor" hned pod názvem dokumentu a zaškrtnout si "editovat offline".

Google kalendář
Co vše do něj na začátku roku dávám?
🗓️ Narozeniny/svátky nejbližších kamarádů a rodiny, rodinné oslavy či události.
🗓️ Důležitá data týkající se univerzity → začátek semestru, zkouškový období, sportovní dny, zápočtový týden apod. (doporučuji mrknout na web jak univerzity, tak vaší fakulty či kateder, většinou mají vše přehledně vypsané).
🗓️ Akce, na které bych se ráda podívala → rozsvěcování vánočního stromu, vánoční trhy, koncerty, atd. (události, u kterých známe datum velkou dobu dopředu).
🗓️ DDLs neboli deadliny týkající se výuky → různá data, do kterých musím odevzdat seminárky, zařídit si praxe, apod. (většinou nám je řeknou vyučující v úvodní hodině, na webu či STAGu/ISu se hledají hůře).
 🗓️ Lékařské prohlídky, osobní věci. Prostě cokoliv, co nechci nosit v hlavě, ale ani na to nechci zapomenout.

Do kalendáře samozřejmě během roku připisuju věci, mažu události a upravuju jej podle potřeby. Není cílem to ze začátku přepálit a všechno vytesat do kamene. Cílem je udělat si z kalendáře pomocníka, kterýho si můžete každej tejden přizpůsobit.

Doporučuju si kalendář dát na jednu z úvodních obrazovek telefonu, ať máte přehled kdykoliv. Důležitej je jednoduchej přístup k aplikaci, ať můžete kdykoliv mrknout, co vás čeká. :)


Notion.
Všechno, co můj Notion obsahuje, najdete sepsaný tady na instagramu. Myslím, že není třeba podrobnější popis.

Na konec si dáme krátký QnA.!
1. Můžu si to všechno napsat první týden na papírek?
Můžeš, ale taky můžeš počítat s tim, že se ti polije, potrhá nebo ztratí. Za mě je lepší volba něčeho online, k čemu se můžeš připojit z více zařízení v případě, že se ti např. pokazí notebook.

2. Proč si to nenapíšeš do diáře?
Protože jsem ještě nenašla diář, kterej by obsahoval tohle všechno, a zároveň nebyl hnusnej, malej nebo těžkej. Pár let zpátky, když jsem tvořila bullet journal, jsem si všechno psala růčo, ale zabralo to mnohem víc času, než zkopírovat tabulku v excelu. Je pro mě snazší pracovat takhle online, jsem na to zvyklá a vyhovuje mi to. :)

3. Musim to mít úplně přesně jako ty?
No jasně, že ne! Každej studujeme jinej obor a jsou na nás nakládaný jiný nároky. Někdo bude potřebovat víc prostoru pro organizování různejch seminárek, někdo nepíše ani bakalářku. Důležitý je si v tom udělat svůj systém tak, aby to mi osobně vyhovovalo a aby se mi s tím dobře pracovalo.

4. Jak často se vším pracuješ?
Vše chystám před začátkem semestru, abych byla ready. První týden semestru chodim na všechny hodiny s notebookem a výše zmíněnejma věcma, abych si mohla všechno zapsat. Dřív jsem dost balancovala mezi noťasem a psanejma poznámkama na výpisky z hodin, ale daný požadavky na začátku semestru mám radši v jedný tabulce, kde nemusím škrtat. Jo a taky píšu mnohem rychleji na pc, než v ruce. :)

5. Proč potřebuješ nějakou tabulku na požadavky, když je všechno vypsaný v systému (STAG/IS) a vyučující posílají úvodní informace emailem?
Protože se může stát, že info v systému je zastaralý nebo že je obecný. Někdy totiž stejnej předmět absolvuje mix různejch oborů a každej může mít malinko pozměněný nějaký požadavky jako např. bodový hranice u zkoušek, počet stran seminárek atd.
Jo a ne každej vyučující posílá úvodní info emailem, aspoň u nás. Někdo to hodí na teamsy, někdo na moodle a někdo to vůbec nikam nepošle, jen to zmíní v první přednášce na pár slidech. Účelem tohohle celýho je vyvarovat se hledání infa po všech čertech. Jedna tabulka, rychlej přístup, vim, kde ji mám, je tam vše. :)

Nebojte se stáhnout si svoji tabulku, budu ráda, když ji budete využívat. Co pro organizaci věcí do školy používáte vy? Těším se na každej novej tip! <3

Komentáře