"A K ČEMU MI TO JAKO BUDE?!" ANEB CO JE DOBRÝ SI ODNÉST ZE STŘEDNÍ ŠKOLY?

"A k čemu mi to jako bude?!" Asi moje nejčastěji položená otázka na gymplu. Kdo mě neznáte - jsem docela praktickej člověk. Mám ráda data a fakta. Nesnáším, když přede mnou jde někdo pomalu na chodníku, když něco trvá dýl než by mělo, nebo když něco děláme složitě, a přitom to jde jednoduše. A taky jsem nesnášela učení na gymplu. Minimálně předmětů jako jsou společenský vědy, zeměpis a dějepis. Věděla jsem, že 98 % daného učiva nikdy nepoužiju (pokud teda nepujdu do AZ kvízu nebo Taxi s Alešem Hámou, žejo), proč bych se to teda měla učit?


Po pár letech na vysoký škole mi ale začalo docházet, že jsem se na to celou dobu dívala špatně. Střední škola JE důležitá, jen vás podle mě neměla naučit věci, který si myslíte. Na střední se podle mě máte naučit jiný, mnohem důležitější a hodnotnější věci než jména filozofů 19. století nebo datum bitvy na Bílé hoře. Ať už chcete potom pokračovat na vysokou nebo se chystáte pracovat - jaký věci si (podle mě) máte ze střední školy odnést?

Studijní návyky, zodpovědnost & určování priorit
To, že neni dobrý se odměňovat za každejch 5 vět textu. Že vás nikdo nepochválí, když vyletíte ze zkoušky, protože jste se neučili. Že abyste něco uměli, musíte makat. No a taky že je dobrý si umět trochu rozvrhnout čas a vaše úkoly, abyste dokázali bejt produktivní. V práci se s váma nikdo párat nebude a výmluvy, že je něco pozdě, protože jste zapomněli, nejsou na místě. Podělím se s vámi o jedno video, ve kterém Simon Sinek mluví o vztahu millenials k práci. Doporučuju mu těch 15 minut svýho času věnovat. V "dospěláckým" světě je to soutěž a ne všichni jsou tak zajímavý a výjimeční, jak si o sobě myslí. A pokud nejste zodpovědní, jak dlouho se podle vás udržíte na pracovní pozici?

Dodržování rutiny, vytrvalost & překonávání překážek
I když se dostanete na vysněnej obor, vždycky si musíte zapsat minimálně jeden předmět, kterej je ultra nudnej, nezáživnej, těžkej nebo (obrazně řečeno) prostě uplně nahovno. Pamatuju si, když nám jednou naše matikářka na gymplu vysvětlovala, co se všecko učila na vysoký, a že teď k její práci nepotřebuje ani polovinu. A proč to musela umět? Nevim. Možná aby rozuměla komplexnosti problémů a pak uměla vysvětlit i složitější dotazy k dané látce. Nebo aby pochopila souvislosti. Nebo aby se pak mohla oboru věnovat i na akademické půdě, ve vědě nebo výzkumu a navázat na to doktorátem. To neni důležitý. Důležitý je to, že i na výšce budou věci, který budete muset udělat, i když se vám do nich ultra nechce, nerozumíte jim nebo jsou těžký. A věřte mi, když se na střední kopnete a naučíte se látku i z předmětu, kterej studovat nechcete, bude vám tohle jedině k dobru. Vím z vlastní zkušenosti, že pevná vůle se dá naučit. Čím víckrát si řeknete "Ne, musím nejdřív udělat tohle, i když se mi nechce, protože je to důležité." a následně danou věc uděláte, tím víc si svoji vůli pěstujete. A to se vám bude neskutečně hodit - občas mi přijde, že vysoká neni ani tak o tom, jak je kdo chytrej, ale spíš o tom, kdo se dokáže nejvíc kousnout a makat. A musím říct, že jako jedničkář, kterej občas nemusel hnout ani prstíkem, jsem tenhle návyk neměla a moji "o trochu méně chytří" spolužáci, kteří museli o známky bojovat, ho měli a ve výsledku pro ně byla vysoká alespoň v tomhle ohledu jednodušší.


Jak trávit "volnej" čas
Občas tak trochu zapomínám na to, co dělám se svým časem (všichni víme, jak je TikTok návykovej). Zkuste si představit svýho vysněnýho partnera/partnerku. Chcete radši být s někým, ke komu přijdete, odvalí se na druhou stranu gauče a projíždí 8 hodin instagram? Nebo byste radši chtěli být s někým, kdo vám uvaří výbornej koláč, protože se právě naučil novej recept nebo s kým si zajdete na lyže, protože to oba milujete?
I když jsem byla na střední vždycky zapojená do spousty mimoškolních aktivit, na výšce to trochu odpadlo a to je škoda. Postupně jsem měla radši Netflix a IG než hru na klavír, kreslení, focení nebo gymnastiku. Tím, že sedím u obrazovky prakticky 24/7 se mi zhoršily oči, přijdu si míň šťastná a už vůbec ne produktivní. Zkuste si občas nastavit zrcadlo. Jak trávíte svůj volnej čas? Odpočíváte u nějaký manuální činnosti? Posouváte se někam? Rostete? Jak byste chtěli, aby trávily volnej čas vaše děti? Vybudujte si návyky, abyste jim mohli jít příkladem.

Jak se o sebe starat
Je to věc, na kterou se podle mě zapomíná, a na vysoký se dostává do rutiny horko těžko. Potom to dopadá tak, že nejpropracovanější veledílo většiny studentů je polívka z pytliku nebo těstoviny s kečupem. Kdo měl dobrej den a stihnul zajít do Alberta, může přidat tuňáka z konzervy. Přitom dobrý jídlo je základem toho, abyste nebyli unavený a dokázali fungovat. A i když je kolem nás spousta instagramovejch profilů, článků a videí, najít to, co sedí vám, naučit se nějaký nový recepty a udělat z toho rutinu zabere čas.
Na střední škole jsem nadávala na povinnej tělocvik a modlila se, ať ho na vysoký nemám. Zpětně vidím, že je to škoda. Je fakt těžký se dokopat do cvičení, běhání nebo jen procházky, i když znáte všechny benefity pohybu. Buď sedíte na zadku a učíte se nebo sedíte na zadku a sledujete Netflix, protože "potřebujete vypnout". Dost mě mrzí, že mě naši nevedli k žádnýmu pravidelnýmu pohybu.
Snažím se to vykompenzovat aspoň tím, že upřednostňuju schody před výtahem, kdy můžu, na nákup jdu místo cesty tramvají pěšky a občas si pustím aspoň Just Dance. Na 2-3 hodiny týdně dřiny v tělocvičně to ale nemá.
K čemu slouží zkoušení a testy
Zkoušku nebo test jsem vždycky brala jako něco, čím musím prolézt. Jako nějakou bránu, přes kterou se musím dostat ať to stojí co to stojí. Hledali jsme otázky, předepisovali si testy a měli pouzdro, lavici nebo výstřih plný taháků, tak asi jako každej. Ve finále jsme ale šidili jenom sami sebe. Až na vysoký jsem začala brát zkoušky jako něco, co vám má ukázat, jestli jste ready. Jako zpětnou vazbu, díky který můžete růst. Jasně, pokud vyučující chce, vždycky dokáže postavit zkoušku tak, že ji nedá nikdo, i když se dřete od rána do večera nebo nemusí hodnotit uplně spravedlivě. Tak by to ale podle mě být nemělo a věřte mi - většina vyučujících vám nechce otrávit život. Oni maj určitou zodpovědnost. Když vám z tý zkoušky dají Áčko, mělo by to znamenat, že vám někdo potvrdil, že to umíte na danej čas dostatečně. Že látce rozumíte. Když se podívám na chemii - že třeba můžete do labu a nemusej se bát, že smícháte první dvě modrý vodičky a vybuchne půlka katedry. Nebo že neohrozíte jiný studenty. Proč se tak dřou studenti na medicíně? Protože věděj, že když neví, jestli maj udělat A nebo B, může někdo umřít. A když projdete školou, budete za sebe zodpovědný jen vy sami. Nebude vedle vás nikdo, aby vám pořád ukazoval, co máte dělat. Musíte si bejt jistý, že když mícháte jednu chemikálii s druhou, udělá to přesně to, co chcete. Když budete něčí právník, že klientovi pomůžete a neuškodíte mu vaší neznalostí.
Zkoušky, kterejch se nejvíc bojím, jsou ústní. Zkoušení před tabulí na gymplu pro mě bylo peklo - protože jsem věděla, že nemám dostatečný znalosti, aby se mi lidi nevysmáli. Po těch letech ale vím, že je to snad jediná forma zkoušení, při který doopravdy zjistíte, jestli je danej člověk připravenej.

Faktické znalosti
A na konec.. jde vlastně i o ty znalosti. A teď nemyslím, že máte studovat 5 oborů. Když jdete na vysokou školu s tím, že jste střední vlastně flákali a nic si z ní nepamatujete, budete to mít o dost těžší. Na vysoký byste měli jen prohlubovat svý znalosti a po vysoký byste měli být schopný vámi studovaný věci jednoduše vysvětlit ostatním (a to podle mě i když nestudujete učitelství). Po výšce jste zodpovědní sami za sebe. Chtěli byste, aby vás operoval doktor, co nedával u ukázky laparoskopie pozor? Myslím si, že nechtěli. Stejně tak si myslím, že byste nechtěli architekta, co moc neumí počítat. Nicméně, když ten chirurg nebude vědět, kdy vyhrála Francie válku, tak si myslím, že mu to odpustíte. A o tom to je. Každýmu jde něco jinýho a v tom je ta krása společnosti. Zkuste najít to, co jde vám. A to jen takovým flákáním po chodbách nezjistíte. Musíte se pořádně začíst do všeho kolem, aby vám došlo, co z toho se vlastně učíte rádi.



A jaké nejdůležitější věci střední škola dala vám? :)

Komentáře